Min påskelektyre

En roman om livet til den velstående overklassefamilien Winther. Handlingen utspiller seg i Trondheim på slutten av 1800-tallet. Forfatteren Katrine Wessel Aas var et nytt bekjentskap for meg. Det at handlingen foregår i min barndoms by fristet meg til å kjøpe de første bøkene. Økonomiske nedgangstider, arbeiderklassen på vei opp, kvinners rettigheter styrkes og gamle tradisjoner og formuer står for fall. Vi følger kvinnene i Winther-familien, også tjenerskapet og deres drømmer og lengsler for fremtida. Jeg koser meg med disse bøkene. Krimbøkene overlater jeg til husbonden. Jeg leser sjelden krim, men liker godt engelsk krim på tv. Nå følger jeg årets påskekrim på NRK med stor interesse.
Noen runder med spillet Wordfued blir det stort sett hver dag, sammen med frokosten. Holder «de små grå» i aktivitet. En morsomt ordspill, synes jeg. Er ikke så opptatt av poengsummer, men liker å bli utfordret av gode spillere. Det gjør at jeg må kjempe litt ekstra for å dra i land en og annen seier. Store «påskeappelsiner» selges i butikkene nå. Kjøpte noen i går. Spent på om de smaker like godt som de ser ut.
Radioen er en trofast følgesvenn hele dagen her i huset. Mye interessant og underholdene å få med seg der også. Snart starter Påskelabyrinten. Den liker jeg å få med meg. Blir så lykkelig hvis jeg klarer å gjette riktig reisemål. Mye er vanskelig, men av og til treffer også jeg blink. Artig.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg