Helga nærmer seg

For en pensjonist er dagene lange, og tida går seint! Ja, det er sikkert lett å tro det for mange, som ikke har nådd pensjonsalderen ennå. For meg, som er heldig å være frisk og aktiv fyker dagene avgårde. Denne uka startet med formiddagsmøte for håndarbeidsgjengen i sanitetsforeninga. Vi møtes i det gamle rådhuset hver 14. dag. Strikker, prater (løser verdensproblemer) og drikker kaffe.  Om kvelden var mannen og jeg i Trøndelag Teater og fikk med oss musikalen «Så som i himmelen». Det var en fin opplevelse. Alt for lenge  siden forrige teaterbesøk.
Sol og vindstille dager har fristet til flere fine turer i nærmiljøet. I går ble det en handletur med hyggelig kafébesøk. Eldste barnebarn på snart 20 år, kom på middag da vi kom hjem. Det er alltid koselig. Jeg serverte kyllingwok denne gangen, noe han liker veldig godt.
I dag kommer det noen for å skifte et vindu i stua her. Vi bor i 4. etg, og de må derfor bruke lift. Spennende. Ikke mer enn vel to år siden vi flyttet inn i ny leilighet. Men ett av vinduene har en liten skade i det ytterste glasset. Det er derfor det må skiftes.
Helgavask og skifting på senga er det også blitt tid til. Etter som vi er to, deler vi på husarbeidet. Fortsatt litt uvanlig i vår generasjon kanskje? Han jeg har vært gift med, i over 50 år har alltid deltatt i husarbeidet. Han gjør det av egen fri vilje og interesse. Har gjennom årene fått kommentarer fra venninner og kolleger om dette. Litt misunnelige, kanskje?🤭 For meg, som vokste opp med en like huslig far, føles det helt naturlig.
Min mor var tidlig yrkesaktiv, og pappa hadde skiftarbeid. Det vil si at han kunne ha en fridag midt i uka, og fri for- eller ettermiddager. Derfor vasket han klær, handlet mat og laget middag m.m. Han brukte uniform i jobben. Der skulle det alltid ligge et nystrøket lommetørkle i lomma. Disse strøk han sirlig selv. Brettet dem nøyaktig sammen, og la bunken pent i skapet.
En annen ting han var nøye med var skopuss. Både hans egne uniformssko og våre sko ble stelt etter alle kunstens regler, og var alltid blanke og fine. Han skiftet også såler på sko, om det var nødvendig. Da varte de litt lenger. Det var ikke  bare å kjøpe nytt den gangen. Hvem gjør sånt nå? Hvor gammel er jeg egentlig? Høres ut som om jeg har levd i 200 år! Uansett, gode minner å ha med seg.
I tillegg til sine huslige interesser var pappa glad i hagearbeid, snekring og vedlikehold på huset.
Når jeg nå tenker på det i ettertid, var vi veldig heldige som hadde han i livet vårt.

Bruk dagen til glede og nytte for deg selv og andre.

 

God fredag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg