Å spinne sitt eget garn

En gammel rokk, arvet fra mormor ble starten på  min spinnekarriere. Den sto til pynt i stua. Jeg hadde lenge sett på den og tenkt at èn dag skal jeg lære meg å spinne. 1 2008 kom dagen for å gjøre tanke om til handling. Hos en bonde i bygda hadde jeg kjøpt en sekk med uvasket ull. Med null kunnskaper satte jeg i gang. Det ble en lang og litt tung læringsprosess. Prøve- og feilemetoden, med mye  frustrasjon. Hadde ingen i min nærhet å spørre om hjelp. Et par videoer på YouTube hjalp meg litt. Jeg liker ikke å gi meg før jeg får til det jeg har begynt på. Etter et par måneder, med daglige spinneøkter løsnet det. Den gamle, litt slitne rokken ble etter hvert byttet ut med en ny, og håndkardene fikk selskap av ei kardemaskin med sveiv.
Å sitte ved rokken å spinne, gir en fantastisk god følelse. Kroppen roer ned, og tankene flyter fritt. Det gir en god tilfredstillelse å skape noe fra bunnen av. En sekk med skitten ull blir forvandlet til nydelig garn, som etterpå kan bli til nyttige og fine produkter. Spinning er en fin sommeraktivitet, synes jeg. Det er deilig å sitte ute med rokken, når været tillater det.  De siste årene har mange tatt opp igjen denne gamle håndverkstradisjonen. Det er godt å vite. Det er også kommet flere norske leverandører av ull og spinneutstyr etter hvert. Så har du lyst til å prøve, finnes det muligheter.
    


0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg