Bjørnen sover ikke lenger i sitt lune hi…

I programmet Opptur på NRK minnet de oss nettopp på at det er første sommerdag i dag. Samtidig er det omtrent nå bjørnen våkner fra vintersøvnen. Gode påminnelser, som gir mening i en ellers meningsløs nyhetsmorgen.
En forsker ble spurt om hva vi skal gjøre, om vi «går oss på» en bjørn. Gi deg til kjenne og si: «Her er jeg, der er du», snu og gå rolig tilbake samme veien som du kom…!🫣
Mest sannsynlig flykter bjørnen i motsatt retning. Likevel, er ikke sikker på om jeg hadde klart å beholde roen i et sånt øyeblikk? Greit å vite at det er det man bør gjøre om bamsen dukker opp. Sjansen for å møte en bjørn er relativt liten, tror jeg. I mitt snart 72 år lange liv har jeg ikke sett snurten av en eneste bjørn.
Husker at Lars Monsen en gang dro ut i villmarka i Pasvik i Finnmark, for å lete etter bjørn. Et område der det skal være mange av dem. Han var ute flere døgn, og så snurten av èn bjørn som flyktet da den oppdaget Monsen. Sauene derimot, som snart slippes ut i skog og mark har nok mer å frykte.😢

Bjørnen sover, bjørnen sover i sitt lune hi.
Den er ikke farlig, når man lister varlig.
Men man kan nok, men man kan nok
aldri være trygg!

Ønsker alle en god første sommerdag, uten bamsen luskende for nært i buskene.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg