Tur i gråvær og gammeldags hverdagsmat

En fin formiddagstur i gråvær og lett regn ble det på meg i går. Fuglesangen fra skogen var i høyeste grad til stede. Et nydelig vårtegn. Ikke mer enn 6-7 grader, men det hindret ikke fuglene i å prise våren med sin vakre sang.
Etter turen møtte jeg to venninner på bygdas bakeri, som lager veldig gode glutenfrie brød og kaker. Nå er jeg, som nevnt tidligere ikke glutenallergiker. Men bakeriet lager altså kun glutenfrie varer. Vi er mange «vanlige» som besøker kafeen, og koser oss med fersk bakst og en god kopp kaffe. Wienerbrødene, som jeg gjerne kjøper hadde de ikke i disken i går. Bakeren som lager dem var dessverre syk, fikk vi vite. Da ble det vaffel og rosinbolle på meg.
En av venninnene skulle lage kjøttpudding og kålstuing til middag. Det har jeg også lyst på, sa jeg. Sånn ble det. Dro rett på butikken og kjøpte det jeg trengte. Lenge siden vi har hatt dette på menyen i heimen nå. Gammeldags hverdagsmat er godt, synes vi. Nykål, gulrot og vårløk ble ingrediensene i kålstuingen. Sunt og godt. Brukte karbonadedeig som base til farsen, og puddingen fikk et lag med knust kjeks på toppen før den gikk i ovnen. Servert med mandelpotet og tyttebær ble det riktig så godt. Og det beste av alt. Det er nok mat igjen til en dag til.

God fredag!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg